OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 2. rész: Spencer Davis Group, Them, Manfred Mann – írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

OFF AIR

Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve”

2. rész: Spencer Davis Group, Them, Manfred Mann

 

 


OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 2. rész: Spencer Davis Group, Them, Manfred Mann – írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

A következő három zenekart célszerű együtt tárgyalni, mert muzsikájuk részben a jazzban gyökeredzik – ez általában nem jellemző a beat-re – és ez tetten érhető munkásságukban is.  

 

OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 2. rész: Spencer Davis Group, Them, Manfred Mann – írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/


A birminghami születésű Stevie Winwood bátyjával, „Muff” Winwood-dal, apjuk  jazz zenekarában játszott, mielőtt  Pete York dobossal és Spencer Davis gitárossal megalakította SDG-t.


A ír Van Morrison édesanyja énekesnő, apja pedig nagy lemezgyűjtő volt, így aztán nem meglepő, hogy 15 évesen  profi muzsikusnak állt, a Monarch zenekarban játszott – Stevie Winwood is ennyi volt, amikor a Spencer Davis Group tagja lett – jazz-t.


A dél-afrikai Manfred Mann Angliába érkezése után (1961) ugyancsak ebben a stílusban próbált szerencsét, majd a kor szellemének megfelelően a „könnyebb műfaj”-t választotta.


OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 2. rész: Spencer Davis Group, Them, Manfred Mann – írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/



Nem tudni, milyen karriert csinálnak, ha nem fordulnak a beat és a rock felé,  érzésem szerint csak a középmezőnyben lett volna a helyük.
A Spencer Davis Group néhány felvételétől eltekintve nem készítettek jazz felvételt, de az igényesség, a magas hangszertudás arra felé mutat.

Winwood egy olyan széles spektrumú zenei tálentum, akihez talán csak Ian Anderson ér fel.
A rocktörténelem olyan meghatározó alakja, mint Bach, Mozart illetve Beethoven a klasszikusoknál.


Azonban zenei teljesítménye csak később – a Traffic idején – bontakozott ki.
Morrison a Them után belesimult a mezőnybe. Manfred Mann kísérletei – Chapter Three, Earth Band – csak figyelemre méltóak, érdekesek.

OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 2. rész: Spencer Davis Group, Them, Manfred Mann – írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/


A három zenekar tagjainak tudása magasan kiemelkedett a mezőnyből, többen később komoly dolgokat tettek le az asztalra. (Pete York - Hardin and York, Peter Bardens -  Camel, John Wilson - Taste, Jack Bruce - Cream) 


Repertoárjukban –  szemben a Stones-szal és az Animals-szel – kevesebb sematikus rock’n’roll és rhythm’n’blues darab kapott helyet, a kötelező slágerek (számuk kirívóan magas a  Manred Mann-nél), a soul-os kompozíciók (a SDG-nál) és a bluesok mellett.

 

 
 

 
 

 
 
Ugrás az 1. - 3. - 4. részhez -->
Ha könyv formájában is szívesen olvasnál a rockzene történetéről, akkor csatlakozz te is a facebookon a "Blueseum - szubjektív rock történet" című könyv megjelenéséért  létrehozott nyilvános csoporthoz!
 
Kövesd a Blueseumot a facebookon is!
 
Grafikai szerkesztés: P. Horváth Zsuzsi