Hallgasd a Civil rádiót: FM 98
Éjszakai Blueseum - minden páros héten, szombaton 24 órától
- minden kedden 23,00 - 00,00 óráig
Tájékozódj: A Civil Rádió honlapja
Hallgasd az adást élőben!
A rock-ot az angliai és amerikai társadalmi mozgások és az azokra adott válaszok (irodalom, filmművészet, zene) hívták életre. E rövid bevezetővel azt szeretném érzékeltetni, hogy 1966-1967 táján történt valami és ennek hatására alapvetően változott meg az ifjúsági kultúra, azon belül a zene.
A második világháború után Anglia elveszítette gyarmatait, a társadalom és gazdaság minden területén jelentős változások váltak szükségessé. Az oktatási reform eredménye, hogy új, alsó társadalmi rétegekből érkező fiatalok váltak értelmiségiekké, ugyanakkor a rendkívül merev angol osztályviszonyok masszívan ellenálltak a küszöbönálló mozgásoknak. Az ötvenes évek közepére az átalakulás megrekedésével amolyan vihar előtti csend, intellektuális állóvíz alakult ki a kulturális életben. A kitörni vágyás dühe legelőbb az irodalomban öltött testet. Az „Angry Young Man” (Dühöngő Ifjúság) – John Osborne (Dühöngő ifjúság), David Storey (Egy ember ára), John Braine (Hely a tetőn), Shelagh Delaney (Egy csepp méz), Alan Sillitoe (A hosszútávfutó magányossága, Szombat este, vasárnap reggel) – alapjaiban ingatták meg a tradicionális kultúrát, kérdőjelezték meg a brit társadalom teljes osztályszerkezetét, a jóléti társadalom morális struktúráját. Szemtelen hangon, dühösen szólalnak, műveikben megjelenik a rossz közérzet, ami a munkásosztályból érkező fiatalokat jellemzi a kor Angliájában.
Az ötvenes évek végének dokumentumfilmes irányzatát (Free cinema) követi egy szociálisan érzékeny, a kortárs témák iránt érdeklődő (játék?!)filmes mozgalom, akik a háború utáni urbanizálódó Angliáról próbálnak képet adni, mély, személyes elkötelezettséggel. Természetes, hogy a dühöngő fiatalok művei szolgálnak a filmek alapjául:
Tony Richardson – Dühöngő ifjúság. 1958. (Richard Burton
Jack Clayton – Hely a tetőn. 1959. (Simone Signoret)
Karel Reisz - Szombat este, vasárnap reggel. 1960.
|
Lindsay Anderson – Egy ember ára. 1963. (Richard Harris)
|
Tony Richardson – A hosszútávfutó magányossága. 1962.
|
Tony Richardson – Egy csepp méz. 1961. (a csúnyácska, de zseniális Rita Tushingham-mel)
|
A mozgalom 1963-64-ben ér a csúcsra, majd gyorsan elhal.
Fordulat következik be, a közép-angliai, szürke tájat, mint helyszínt a „swinging London sokszínű világa váltja fel, s a továbbiakban nem beszélhetünk egységes irányzatról.
Az egyszerű emberek, a szürke hétköznapok helyett a társadalom más rétegei (a felkapott fényképész, a popzenész, az elit gimnázium illetve egyetem diákjai) a főszereplők és a társadalom más problémái jelennek meg a filmekben.
Dennis Hopper – Szelíd motorosok. 1969. (Dennis Hopper-rel, Peter Fondá-val és Jack Nicholson-nal)
Stanley Kubrick – Mechanikus narancs. 1971. (Malcolm McDowell-lel)
|
Peter Watkins – Kiváltság. 1967. (Paul Jones-szal, a Manfred Mann énekesével)
|
Lindasy Anderson – Ha. 1968. (Malcolm McDowell-el)
|
Stuart Hagmann – Eper és vér. 1970.
|
Michelangelo Antonioni – Zabriskie Point. 1970.
Michelangelo Antonioni – Nagyítás. 1966. (David Hemmings-szel, Vanessa Redgrave-vel és Sarah Miles-szal) |
|
Amerikában 1957-ben indul az irodalmi beatnemzedék, ekkor jelenik meg Allen Ginsberg verse (Üvöltés) és Jack Kerouac regénye (Úton). A mozgalom ismertebb tagjai még, Gregory Corso és Lawrence Ferlinghetti költők, William S. Burroughs író.
Jack Kerouac
Lawrence Ferlinghetti
Gregory Corso
|
Allen Ginsberg (hátul balra), William S. Burroughs (elől)
|
A mozgalom lendülete hamar kifulladt, a hatvanas évek közepére pedig a perifériára szorult, teljesítménye az amerikai irodalom jelentős (Saul Below, Truman Capote, Ken Kesey, Bernard Malamud, Philip Roth, John Updike) alkotóihoz nem mérhető.
A keleti-parton (New York, Greenwich Village) és a nyugati-parton (San Francisco, Haight/Ashbury) megjelentek a hippik. A provokatív beat-tel szemben ez a mozgalom békés. Fellépésének legfontosabb eleme a hit, hogy létezésének puszta ténye belátásra int, követendő példát kínál. A kapitalista társadalom- és államszerkezet teljes tagadása, a fogyasztói világ, a karrier, a társadalmi státusz és ahhoz való eljutás elutasítása, a kívülállás, mint létforma hirdetése a lényege - mindezt az erőszak teljes elutasításával, a szeretet és a közösségi együttlét jegyében.
A társadalmi elvárásoktól való függetlenedés, a teljes alkotói szabadság, a bátor útkeresés – mely a hippiket és a londoni fiatalokat jellemzi – hozza létre a huszadik század egyik legjelentősebb művészeti irányzatát a rock-ot.
Murányi György